Socialt Intranät med Yodo
Publicerad: 19/3, 2020
Sociala intranät har varit den stora snackisen i informatörskretsar de senaste åren. Väldigt förenklat handlar det om att medarbetare ska kunna använda organisationens intranät lika enkelt som Facebook: posta egna inlägg, svara på andras inlägg, kunna följa flödet av uppdateringar etc. Yodo erbjuder ett intranät som är både socialt men som lika enkelt även kan hantera crm, projektledning och ekonomi.
Spelplanen vad det gäller webb har förändrats. Organisationer inte längre har något val. Ett intranät måste vara socialt.
Men att jag tycker det spelar kanske inte så stor roll. Du kanske tycker detta är bortkastad tid – intranätet ska inte vara någon syjunta, där ska man hitta ledningsinfo, styrdokument och processbeskrivningar!
Nedan är fem argument om varför din organisation bör satsa på ett socialt intranät.
1. Behovsanpassning.
En central del i ett socialt intranät är att innehållet som visas bygger på vad användarna skriver och gillar. Det är även möjligt att anpassa flödet av nyheter efter vad den aktuella användaren är intresserad av. Detta är speciellt nyttigt i stora organisationer som har många olika verksamhetsgrenar. Genom att användaren själv väljer vilka trådar som är intressanta att följa liksom de projekt man är delaktig i, blir intranätet mer behovsanpassat.
2. Engagemang.
Ett statiskt intranät där medarbetarna inte kan bidra på något sätt riskerar att bli tråkigt och förutsägbart. Med ett socialt intranät kan det bli roligare att använda intranätet, något som skulle göra intranätet mer välbesökt och kanske öka engagemanget för verksamheten.
3. Kompetensutveckling.
Kunskap är en färskvara och på nätet kommer varje dag ny kunskap i olika verksamhetsområden. Med ett socialt intranät kan eldsjälar i organisationen dela med sig av denna information till alla medarbetare.
4. Verksamhetsutveckling.
Dina medarbetare är intelligenta människor som varje dag funderar över hur verksamheten fungerar. Deras idéer om hur verksamheten kan förbättras kan vara nyckeln till hur din verksamhet ska lyckas. I bästa fall får du idag reda på dessa idéer utav någon i din ledningsgrupp, men troligare är att det stannar vid ett snack på fikarasten eller i värsta fall inte diskuteras alls. Med ett socialt intranät skulle du uppmuntra folk att komma med frågor, analysera ledningens beslut och tipsa om hur man kan förbättra verksamheten. Istället för en ilsken kommentar på Facebook, kan medarbetaren posta ett konstruktivt förslag på ert intranät.
5. Övning.
Sociala medier är här för att stanna. Om din verksamhet inte har en egen närvaro i sociala medier redan kommer ni att ha det inom kort. Att inrätta ett socialt intranät gör det möjligt för medarbetarna att ”träna” på sociala medier. Det skulle få den delen av din personal som ännu inte använt sociala medier att testa det och förstå vad det handlar om.
Källa: VD-blogg, Erik Fors-Andrée
Kommentarer (4)
Skriv en kommentar
Skrivet: 18/11, 2020 kl. 12:49 av Camilla Sjölander
Hej hopp
Visa 1 svar »Skrivet: 19/3, 2020 kl. 09:59 av Joe Formgren
Några kommentarer till detta Emanuel?
Visa 1 svar »Skriv en kommentar